Zasady racjonalnego odżywiania młodego sportowca

1. Spożywaj co najmniej trzy posiłki dziennie (co 3-5 godzin).
2. Nie zapominaj o śniadaniu, a ostatni posiłek spożywaj nie później niż 2 godz. przed snem.
3. Pamiętaj, aby twoja dieta była urozmaicona i zawierała produkty z różnych grup zdrowej żywności.
4. Spożywaj trzy porcje warzyw w ciągu dnia oraz ewentualnie dwie porcje owoców różnokolorowych, dzięki czemu dostarczysz organizmowi wszystkich niezbędnych witamin, składników mineralnych i substancji biologicznie aktywnych regulujących metabolizm.
5. Stosuj właściwe metody przygotowywania potraw. Smażenie w głębokim tłuszczu zastąp pieczeniem, duszeniem, grillowaniem.
6. Starannie wybieraj produkty spożywcze, kierując się informacją na etykietach i zasadami prawidłowego odżywiania. Uważaj na żywność przetworzoną (często zawiera dużo cukrów prostych, nasyconych kwasów tłuszczowych, kwasów tłuszczowych trans i substancji dodatkowych).
7. Komponuj posiłki w taki sposób, aby zapewnić zbilansowaną dietę (zasada: 1 porcja białka + co najmniej 1,5 porcji węglowodanów + 2 porcje warzyw + 0,5 porcji tłuszczów).
8. Nawadniaj się odpowiednio w ciągu dnia i w czasie około treningowym.
9. Pamiętaj o zasadach żywieniowej odnowy po wysiłkowej.
10. Suplementację diety skonsultuj z dietetykiem.

Dodaj komentarz