WOLNE RODNIKI

WOLNE RODNIKI

Zabrzmi to może paradoksalnie. ale ćwicząc produkujesz substancje, które niszczą. Twój organizm. Problem jest bardzo poważny, gdyż substancje te (zwane dalej wolnymi rodnikami) mogą sporo nabroić. Jest jednał; dość skuteczny sposób zwalczający wolne rodniki, możesz chronić swój organizm odpowiednią dieta.. Ale najpierw trochę wyjaśnień

Generalnie organizm ludzki uzyskuje energię z procesu utleniania (spalania) węglowodanów (cukrów) i tłuszczów. W procesie tym atomy wodoru (H) łączą się z tlenem (O), tworząc zwykłą wodę (HgO). Proces ten zużywa 95® o tlenu. Jest to proces bezpieczny dla organizmu. Pozostałe 5% tlenu jest zużywane przez mięsnie w procesie zwanym redukcja, jednoelektronową, która jest niebezpieczna dla organizmu. Podczas tej reakcji atom tlenu pobiera jeden elektron. Staje się wówczas bardzo

reaktywny, szukając wolnego elektronu może napotykać np. błonę komórkową i zabrać jej jeden elektron, niszcząc ja. przy’ okazji. Przy dużej produkcji wolnych rodników i braku odpowiednich mechanizmów obronnych może dojść do rozległych zniszczeń wielu komórek. To właśnie wolne rodniki powodują, boi mięśni, który odczuwasz nawet wiele dni po ciężkim wysiłku. Proces redukcji jednoelektronowej jest istna, fabryką wolnych rodników, produkuje ich miliony. Jak widać z powyższego opisu, wolne rodniki są bardzo groźne, aktywne chemicznie i działają jak mikrobomby. mszczące komórki Twojego organizmu, w tym także mięśni. Odpowiednie dodatkowe dawki witamin i mikroelementów będą działały jak brygady antyterrorystyczne. skutecznie wyłapujące i rozbrajające niebezpieczne ładunki. Źródłem wolnych rodników może być też środowisko. Mogą się one dostawać do organizmu także z zewnątrz. Palenie tytoniu, alkohol, zanieczyszczone miejskie powietrze, skażona chemicznie woda i pożywienie to także źródła wolnych rodników.

JAK WALCZYĆ Z WOLNYMI RODNIKAMI

ANTYOKSYDANTY, czyń substancje neutralizujące wolne rodniki (wspomniane „brygady antyterrorystyczne”) działają w ten sposób, że dostarczają potrzebny wolnemu rodnikowi elektron mm dotrze on. powiedzmy, do błony komórkowej. Czołowym antyoksydantem jest witamina E. Pobierając jeden elektron, witamina E sama staje cię wolnym rodnikiem, ale jest znacznie mniej aktywna niż tlen posiadający jeden elektron. I w tym momencie przychodzi z pomocą witamina C. która pobiera elektron od witaminy E i tym samym ..naprawia” ją. Następnie ..naprawiona” witamina E ponownie przystępuje do działania. Trwa to aż do wyczerpania witaminy C albo wolnych rodników.

Sama witamina E jest bardzo ważna, ale z witaminą C jest w stanie zdziałać jeszcze więcej. Jest to kolejny przykład na współdziałanie składników pokarmowych w organizmie.

Mamy dwa źródła antyoksydantów: pierwsze to pożywienie. drugie to suplement antyoksydantów.-. który generalnie me jest jeszcze dostępny na naszym rynku, ale z pewnością pojawi się wkrótce i będzie go można kupić w aptekach i sklepach ze zdrową żywnością. Tymczasem możesz sam zbudować sobie zestaw antyoksydantów z witamin kupionych w aptece i odpowiednio dobranego pożywienia. I lepiej zrób to. jeżeli chcesz pozostać zdrowy i w dobrej formie.

Antyoksydanty naturalnie występujące w pożywieniu pomagają zwalczać wolne rodniki. Niestety, duża część wolnych rodników me jest wyłapywana. gdyż często zdarza się. że istnieje niedobór niektórych witamin i mikroelementów w organizmie. Odpowiednio dobrane produkty spożywcze, w połączeniu z suplementacją witaminowo- minerałową mogą dostarczyć duże ilości antyoksydantów. Musisz zadbać, by twoja dieta w szczególności zawierała odpowiednie ilości takich składników jak:

  • witamina E
  • witamina C
  • selen
  • koenzym Q10

Wspomagaj swoją dietę witaminą E oraz C. Zażywaj 1000-2000 IU (300-600 mg) witaminy E dziennie wraz 1000-5000 mg witaminy C.

Koenzym Q10 działa także jako antyoksydant. 30-60 mg tego koenzymu powinno zaspokoić dzienne zapotrzebowanie.

Selen występuje w rybach i mięsie. Jeżeli naprawdę ciężko trenujesz, powinieneś dodatkowo brać selen. Zażywaj 200-400 (mcg) dziennie. Uwaga! Selen w dużych dawkach (powyżej S00 mcg) jest bardzo trujący.

Także prawidłowa dieta białkowa będzie chronić Twoje mięśnie przed wolnymi rodnikami.

Dodaj komentarz