Superfoods

Superfoods (tłumaczone jako „superżywność” lub „superjedzenie”) to produkty żywnościowe o bardzo wysokiej wartości odżywczej. Są bogate w witaminy, przeciwutleniacze, składniki mineralne, zdrowe tłuszcze, białka i błonnik pokarmowy. Dlatego mówi się o nich, że mają istotny wpływ na nasze zdrowie i chronią organizm przed różnego rodzaju chorobami. Ich duży potencjał antyoksydacyjny zahamowuje rozwój komórek nowotworowych.

Witaminy, minerały i kwasy tłuszczowe w nich zawarte wspierają system pokarmowy, krwionośny, nerwowy i immunologiczny (odpornościowy), dzięki czemu nasz organizm działa sprawniej i broni się przed szkodliwym wpływem czynników zewnętrznych.

Superżywność to żywność pochodzenia naturalnego, a więc nieprzetworzona. Mianem superfoods określa się głównie produkty roślinne, ale również niektóre ryby i nabiał. Najlepiej spożywać niektóre z tych produktów na surowo, gdyż w tej formie zachowują największą gęstość odżywczą.

Różnego rodzaju procesy technologiczne, obróbki termiczne (w tym gotowanie, smażenie, pieczenie), mogą zniszczyć ich cenne właściwości. Niemniej jednak, często obróbka jest konieczna, aby pozbyć się szkodliwych czy antyodżywczych substancji.

Częstym błędem numer jeden są zbyt wysokie oczekiwania co do superfoods. Co to oznacza? Spożywając tego typu żywność, mamy nadzieję zauważyć spektakularne efekty i diametralną poprawę naszego samopoczucia w relatywnie krótkim czasie. Niestety często włączamy superfood do diety niewłaściwie zbilansowanej, obfitej w przetworzone i niezdrowe produkty, gdzie dominują cukry proste i tłuszcze trans.

W takiej sytuacji zjedzenie garści suszonych jagód Goji czy połknięcie kilku tabletek chlorelli nie uchroni nas przed przewlekłymi chorobami i problemami zdrowotnymi.

Drugim, dość poważnym w skutkach, błędem jest myślenie, że zdrowe jedzenie można spożywać w każdych ilościach. To stwierdzenie może być prawdziwe jedynie w przypadku zielonych warzyw, które są niskokaloryczne i mają jednocześnie ogromną wartość odżywczą. Z kolei owoce, owszem, mają w sobie bogactwo witamin i minerałów, ale zwierają też cukry proste, które łatwo są wchłaniane i odkładane w organizmie w postaci tkanki tłuszczowej.

Należy pamiętać, że nawet jedząc zdrowe i wartościowe produkty, powinniśmy zachować umiar, gdyż, jak wiadomo, w nadmiarze wszystko szkodzi. Dlatego spożywanie superfoods musi być przemyślane i powinno dobrze uzupełniać zdrową i bogatą w wartości odżywcze dietę. Wtedy dopiero będziemy mogli odczuć pozytywne skutki zbilansowanego odżywiania.

Produkty te nie tylko mogą zapobiegać wszelkim alergiom, problemom z bezsennością czy stanami depresyjnymi, nadciśnieniem, cukrzycą, chorobami serca lub nowotworowym. Dieta bazująca na tych produktach dodaje nam energii i witalności, polepsza samopoczucie, uodparnia na stres oraz wspomaga procesy poznawcze (myślenie, koncentrację). Dołączenie do tego aktywności fizycznej może przyczynić się do znacznej poprawy stanu naszego zdrowia i kondycji organizmu.

Nie istnieje żadna lista czy kryteria, które determinują, jakie produkty mogą być uważane za superjedzenie. Poznajmy jednak te, które uważane są za prawdziwe bomby odżywcze.

Popularne superfoods – lista:

Jagody Acai
Jagody Goji
Nasiona i orzechy
Zielone warzywa
Owoce
Tłuszcze- oleje roślinne.
Tłuste ryby
Kasze
Pełne ziarna
Maca
Nasiona konopi
Młody jęczmień
Algi (słodkowodna chlorella i spirulina)
Sok z brzozy
Aronia
Surowe Kakao
Spirulina
Chlorella
Aloes
Rokitnik

Artykuł napisany przez Monikę Regiec (blog: bodyclean.pl

Dodaj komentarz