PRZYROST MASY MIĘŚNIOWEJ A AMINOKWASY

PRZYROST MASY MIĘŚNIOWEJ A AMINOKWASY

Najistotniejszą substancją anaboliczną powodującą rozrost, produkowaną przez organizm, jest hormon wzrostu (somatotropina-STH). wydzielany przez przysadkę mózgową. Wiele zależy tutaj od indywidualnych. wrodzonych uwarunkowań genetycznych. Co prawda nie jesteśmy w stanie ich zmieniać, ale ostatnio sugeruje się. że możemy stymulować produkcję przysadki mózgowej. Najlepszym sposobem na stymulację tego gruczołu jest regularne zażywanie określonych aminokwasów. Należą do nich: tryptofan. glicyna, ornityna, arginina, leucyna. Dla jasności: chodzi tu o aminokwasy w formie wyizolowanej w odróżnieniu od preparatów białkowych zawierających szereg aminokwasów.

Dostępność aminokwasów, o których piszemy powyżej, (tryptofan. ornityna, arginina. glicyna, leucyna) na polskim rynku jest znikoma. Są one dostępne w krajach zachodnich.

Bardzo ważne jest, aby aminokwasy te były zażywane w ściśle określonych odstępach czasu, tj. 1,5 godziny od innych aminokwasów i wszelkiego pożywienia białkowego.

Potrzeba taka wiąże się z ograniczonymi możliwościami układów przenoszących tego samego typu substancje (tego samego typu aminokwasy) do mózgu. I tak dla przykładu, jeśli zażyjesz tryptofan z glicyną bądź z jakimkolwiek białkiem pochodzącym z pożywienia, to aminokwasy nie posiadające właściwości anabolicznych będą blokować dostęp aminokwasów o właściwościach anabolicznych (tryptofan. glicyna, ornityna. arginina. leucyna) do układów przenoszących te substancje do mózgu i efekty stymulacyjne przysadki mózgowej będą mizerne. Ktoś mógłby zapytać, dlaczego nie zażywać bezpośrednio hormonu wzrostu, tylko zadawać sobie trud stymulacji przysadki mózgowej. Otóż dlatego, że zażywanie hormonu wzrostu jest bardzo szkodliwe dla zdrowia i grozi poważnymi chorobami, a stymulowanie przysadki mózgowej nie niesie z sobą tego typu zagrożeń.

Badania wskazują., że rozmiar wyrzutów hormonu wzrostu do krwi oraz ich częstotliwość określa stopień przyrostu masy mięśniowej. Im większe i częstsze są one. tym więcej mięśni może przyrosnąć. Wyrzuty hormonu następują tylko przy spełnieniu określonych warunków. Największa produkcja hormonu wzrostu następuje 30-60 minut po zaśnięciu oraz w czasie intensywnego treningu. Aby wykorzystać te naturalne właściwości organizmu ludzkiego, należy zwiększyć częstotliwość i ilość snu oraz treningu (dwa treningi dziennie).

Tryptofan wzmaga produkcje hormonu wzrostu

Przypominamy. że aby zażywanie tryptofanu było skuteczne, trzeba zażywać go w izolacji od innych aminokwasów, również tych dostarczanych z białkiem znajdującym się w pożywieniu. I tak jeśli zażyjesz tryptofan wraz z posiłkiem zabierającym np. mięso kurczaka czy aminokwasy rozgałęzione w postaci suplementu, to me przyniesie to efektu.

Zaleca się zażywanie tryptofanu na pusty żołądek, doustnie w dawce 5-10 gramów dziennie przed snem. Nie poleca się zażywania go w czasie dnia, gdyż jest on mniej efektywny, chyba że na godzinę przed drzemką. Tryptofan wpływa usypiająco, dlatego me tylko pobudza przysadkę mózgową do produkcji hormonu wzrostu, ale również pomaga zasnąć. Polecaną formą tego aminokwasu jest czysty l-tryptofan. Zawsze używaj produkty wysokiej jakości, znanych, dobrych firm.

Glicyna wzmaga produkcję hormonu wzrostu.

Glicyna obok właściwości anabolicznych jest także potrzebna do produkcji kreatyny (ważne źródło energii mięśniowej), glukozy. RNA i DNA. Nigdy me zażywaj glicyny wespół z tryptofanem

Badania przeprowadzone przez Kasai Kobayashi i Shimoda wykazały, że 6.75 gramów glicyny dziennie, podane doustnie, podniosło poziom hormonu wzrostu prawie czterokrotnie. W innych badaniach doustne podanie 30 gramów glicyny powodowało aż dziesięciokrotne podniesienie poziomu tego hormonu!Znane są przypadki sportowców u których dawki powyżej 15 gramów na dzień powodowały bóle głowy, zwłaszcza podane przed ciężkim treningiem.

Arginina i ornityna

Arginina oraz ornityna, zażywane oddzielnie od innych aminokwasów, na godzinę przed treningiem i snem wpływają na syntezę białka i kreatyny, a tym samym na przyrost masy i siły mięśniowej. Sugerowane dawki: 200 mg argininy (w postaci: argin-ine hydrochloride i 100 mg ornityny (w postaci: ornithine alpha-ketoghdarate) na kilogram masy ciała dziennie, tj. 15 gramów argininy i 7,5 grantów na dzień dla ważącego 75 kg atlety.

Leucyna

Leucyna ma również właściwości anaboliczne. Należy ona do aminokwasów nie konkurujących z argininą i ornityna o transport do mózgu, może więc być zażywana wespół z nimi. Sugerowane dawki wynoszą: 2-4 gramy przed treningiem lub snem. Dzienny schemat posiłków, treningów i zażywania aminokwasów, zaproponowany przez dr. Colgana. stwarza warunki do maksymalnego wykorzystania naturalnych zdolności organizmu do zwiększania swej siły i masy mięśniowej: 2 treningi dziennie, ranny i wczesno -popołudniowy.

Zażywanie wyżej podanych aminokwasów w ściśle określonym czasie (godzinę przed każdym treningiem. 30-60 minutowa drzemka natychmiast po każdym treningu i sen nocny, podzielony na 3 części dwoma krótkimi przerwami (potrzebnymi na podanie aminokwasów). Należy zażyć aminokwas na godzinę przed snem oraz natychmiast między 2 częściami snu nocnego. W ten sposób otrzymujesz cztery uderzenia aminokwasowe na dobę, stymulujące przysadkę mózgową. Całkowite podporządkowanie się temu rozkładowi dnia wymaga poświęcenia całego Twojego czasu i Twoich sil. Rozumiemy, że sen podzielony na 3 części, przedzielony posiłkiem i zażyciem aminokwasu, może być uciążliwy. Dlatego propozycja ta jest przeznaczona dla sportowców bardzo mocno zaawansowanych, gotowych poświęcić się całkowicie dla sportu. Oczywiście propozycję tą można wykorzystać fragmentarycznie, jeśli z jakichś względów nie możemy skorzystać z niej w całości.

Dodaj komentarz