Otyłość

Otyłość – epidemia naszych – czasów               

Otyłość to choroba przewlekła charakteryzująca się zwiększeniem ilości tkanki tłuszczowej u mężczyzn > 25%, a u kobiet >30% masy ciała i wskaźnikiem masy ciała (BMI) >30 kg/m2 spowodowany hipertrofia lub hiperplazja adipocytów.                   –

Epidemiologia:

Częstość występowania otyłości wzrasta na całym świecie. Obecnie ponad

1,9 miliarda dorosłych ma nadmierną masę ciała, z czego aż 650 mln stanowią osoby otyłe (13% populacji). Nadwagę ma już 3 na 5 Polaków. Co czwarty jest otyły. Polskie dzieci należą do najszybciej                       –

tyjących w Europie.                                       

P o w i k ł a n i a:

Cukrzyca i stany przedcukrzycowe Zaburzenia lipidowe, Nadciśnienie tętnicze Miażdżyca, Zespół metaboliczny

Choroba niedokrwienna serca

Udar mózgu

NAFLD , Dna moczanowa

Zaburzenia płodności: PCOS, poronienia, nieregularne miesiączki, hirsutyzm, zaburzenia spermatogenezy i wzwodu

Nowotwory: rak jelita grubego, piersi, endometrium, jajnika, gruczołu krokowego Ch. zwyrodnieniowa stawów kolanowych, biodrowych, kręgosłupa,

Żylaki kończyn dolnych,

Obturacyjny bezdech senny, Astma,

Przepuklina rozworu przełykowego, Refluks żołądkowo-przełykowy

Niska samoocena Depresja, izolacja społeczna Przewlekły stan zapalny 

Diagnostyka: Wywiad żywieniowy,

Ocena stanu odżywienia: BMI, WHR, WHtR,

analiza składu ciała: bioimpedancja, DXA, TK

Badania laboratoryjne: lipidogram, glukoza, insulina

Do operacji bariatrycznych kwalifikuje się osoby w wieku 18-60 lat z otyłością III st. lub z otyłością II st. z >1 chorobą związaną z otyłości

Plan żywieniowy w leczeniu otyłości

Dieta ubogoenergetyczna

(bogatoresztkowa, z ograniczeniem tłuszczu i produktów węglowodanowych o wysokim indeksie glikemicznym)

Zalecenia żywieniowe:

Nie podjadaj między posiłkami. Warzywa i owoce najlepiej spożywaj w formie surówek ok. 750g/dobę.

  • Ogranicz spożycie soli kuchennej do 5 g/dobę
  • Wypijaj ok. i,5l płynów dziennie
  • Jedz 4-5 małych posiłków spożywanych regularnie.
  • Jedzenie „na sucho” daje uczucie sytości – korzystnie jest popijać dopiero po posiłku.
  • Wybieraj produkty o dużej wartości odżywczej, a o małej zawartości energii i niskim IG
  • Zrezygnuj ze spożywania alkoholu i palenia tytoniu.
  • Regularna aktywność fizyczna jest bardzo ważna. Zacznij od marszu, pływania, jogi

Przykładowy jadłospis:

Śniadanie: kawa z mlekiem, chleb graham, wędlina drobiowa, sałatka z pomidorów, ogórka

II śniadanie jogurt owoce cytrusowe grejpfrut

Obiad rosół na wywarze jarskim, pierś z kurczaka, ziemniaki sałatka z porów i jabłka z natką pietruszki, sok pomidorowy, woda Podwieczorek: truskawki, kefir

Kolacja herbata bez cukru, chleb razowy, margaryna kubkowa, ser twarogowy chudy, surówka z ogórka, pomidora i papryki

Uwagi technologiczne: gotowanie w małej ilości wody lub na parze, w szybkowarach, duszenie bez dodatku tłuszczu lub pieczenie w folii, pergaminie. Tłuszcz w ograniczonych ilościach najkorzystniej jest dodać do potraw na surowo.

Piśmiennictwo:

-H. Ciborowska, A. Rudnicka Dietetyka, Żywienie zdrowego i chorego człowieka, wyd. PZWL,20i4 s.271-277; 425-431

  • Robert Kushner, Victor Lawrence, Sudhesh Kumar : Otyłość. Praktyczny podręcznik kliniczny, wyd. MediPage, 2017
  • Postępy Nauk Medycznych 4/2013, s. 301-306, Michał Wąsowski, Magdalena Walicka, Ewa Marcinowska-Suchowierska: Otyłość – definicja, epidemiologia, patogeneza

-Via Medica, Wybrane problemy kliniczne: Epidemiologia otyłości na świecie i w Polsce. A.Brończyk-Puzoń, A. Koszowska, J Nowak, 2014

-Forum Medycyny Rodzinnej 2014, tom8, nr 5, 211-216: Algorytm leczenia otyłości, A. Brończyk – Puzoń, J. Nowak, A. Koszowska, A.Dittfeld, E. Dziąbek 2014

Dodaj komentarz