Fosfor

Fosfor

W czasie wysiłku fizycznego zużywana jest duża ilość fosforu. Utrata taka bardzo mocno upośledza wydolność fizyczna.. Dlatego trzeba dbać o poziom fosforu w organizmie. Twoje ciało me potrafi produkować fosforu, musisz więc dostarczać go z pożywieniem bądź poprzez suplementację. Fosfor spełnia co najmniej trzy zadania. Po pierwsze, stanowi ważny bufor mięśniowy (walcz}- z zakwaszeniem mięśni). Po drugie, podnosi poziom enzymu. który odpowiada za dostarczanie tlenu do mięśni. Im więcej tlenu otrzymują mięśnie. tym powstaje więcej energii, a mniej produktów kwaśnych. W końcu, fosfor, będąc bardzo ważnym składnikiem łańcucha energetycznego organizmu, wpływa korzystnie na produkcję i wykorzystanie glikogenu przez organizm.

Wiele badan dowodzi, że suplementacja fosforanem sodu przynosi znaczne korzyści. Dla przykładu: doświadczenia przeprowadzone na długodystansowcach na Uniwersytecie Floryda dały imponujące rezultat}-: u sportowców, którym podano 1 gram fosforanu cztery razy dziennie przez 3 dni, zarejestrowano znacznie niższy poziom kwasu mlekowego, wzrost mioglobiny (enzymu przenoszącego tlen w mięśniach), a VC>2max wzrosło o 6-12° o.

Dzienne zapotrzebowanie na fosforan}- u przeciętnego śmiertelnika generalnie jest zaspakajane i pochodzi z pożywienia. Sportowcom to jednak nie wystarcza. 4 gramy II rzędowego fosforanu sodu (Na2HPC4) dziennie, podawane przez 3 dni przed zawodami, wydają się być wystarczające. Suplementację fosforanem sodu (duże ilości sodu wpływają na ciśnienie krwi), podobnie jak kwaśnym węglanem (sodą oczyszczoną), zachowaj na specjalne okoliczności, takie jak ważne zawody.

Pamiętaj jednak, że główną ochroną przed zakwaszeniem są składniki chemiczne w spożywanych przez Ciebie warzyw ach. Jedz je w dużych ilościach wraz z owocami.

Dodaj komentarz