CHROM

Rola chromu w organizmie

Chrom jest pomocny w spalaniu tkanki tłuszczowej. Bierze udział w metabolizmie insuliny glukozy i kwasów tłuszczowych. Jest również niezbędny do przyrostu mięśni. Dbaj więc o właściwy poziom chromu w Twoim organizmie.

Chrom a insulina

Jak już wspominaliśmy, insulina umożliwia organizmowi ludzkiemu korzystanie z węglowodanów. Pełni również ważna funkcję w metabolizmie białek, umożliwiając dostęp aminokwasów do Twoich komórek. Upraszczając, im bardziej sprawny jest Twój metabolizm insuliny, tym więcej tkanki mięśniowej może przyrosnąć. Chrom umożliwia insulinie jej działanie. Pełni ona również złożoną rolę w regulacji tkanki tłuszczowej i metabolizmu tłuszczów. Obecnie dochodzi się do przekonania, że przy niedoborze chromu działanie insuliny będzie upośledzone. Tym samym sprawność wykorzystywania glikogenu i tłuszczów może spadać.

Źródła chromu

Produkty żywnościowe są na ogół ubogie w chrom gdyż ulega on łatwo zniszczeniu w procesie produkcji i przechowywania żywności. Dobrymi źródłami chromu są pełne ziania zbóż oraz skorupiaki morskie (mięczaki). Najlepszym zaś drożdże piwowarskie, ale aby zaspokoić zapotrzebowanie sportowca na chrom należałoby zjeść prawie 100 gramów takich drożdży na dzień. Taka dawka spowodowałaby poważne perturbacje żołądkowe i dłuższy pobył w toalecie. Dlatego spożywaj chrom w postaci suplementu.  Najlepszą formą chromu jest chromium picolinate. Chromium picolinate wykazuje największą aktywność biologiczną i przynosi największe efekty. Wiele badań wykazało, że chrom w formie chromium picolinate ma działanie anaboliczne. Badania przeprowadzone między innymi na zawodnikach futbolu amerykańskiego przyniosły imponujące rezultaty. Zawodnikom, którzy otrzymywali chromium picolinate przybyło prawie 3 kg masy mięśniowej w ciągu 6 tygodni, a zawodnikom z grupy nie otrzymującej chromu – tylko nie cale 2 kg.

Dawkowanie

Sportowcy potrzebują 2 razy więcej chromu niż przeciętni ludzie. Zalecana dawka w postaci suplementu: od 200 do 600 mcg na dzień, w zależności od wagi ciała i innych czynników (dane – Instytut Colgana). Chromium picolinate należy spożywać wraz z posiłkiem po treningowym.

Dodaj komentarz