Woda

Bez wody człowiek może przetrwać jedynie od 4 do maksymalnie 7 dni, natomiast bez jedzenia nawet 3 tygodnie. To porównanie uzmysławia, ja ważne jest nawodnienie dla prawidłowego funkcjonowania organizmu. Wszystkie procesy, jakie zachodzą w naszych ciałach odbywają się w środowisku wodnym, dlatego niezbędne jest stałe i umiejętne jej dostarczanie. Dorosły człowiek powinien spożywać około 2 l wody dziennie, jednak gdy w grę wchodzi wysoka temperatura i wysiłek fizyczny, zapotrzebowanie na płyny drastycznie rośnie. Na każdą godzinę treningu, powinno się pić 1 l wody, a gdy temperatura jest wysoka, o 0,5 l więcej. Jeśli szczególnie chcemy zadbać o nawodnienie organizmu, warto jest kontrolować naszą masę ciała. Przed i po treningu należy się zważyć, a każdy kilogram ubytku masy ciała uzupełnić 1,2 l wody. Również kontrola koloru moczu może być bardzo dobrym wskaźnikiem odwodnienia. Jeśli nie jest on jasnożółty, czyli słomkowy, ale nabiera ciemnożółtego lub pomarańczowego koloru (pomijając sytuację zjedzenia buraków na ostatni posiłek), należy więcej pić w ciągu dnia. Także częste spożywanie kawy i mocnej herbaty działa odwadniająco na organizm. Zawarta w nich kofeina wzmaga produkcję moczu, dlatego na każdy kubek takiego napoju, należy wypić szklankę wody.

Nie bez znaczenia jest także sposób w jaki pijemy. Aby właściwie nawodnić organizm, trzeba przez cały dzień pić wodę małymi porcjami, ponieważ szybkie przyjmowanie dużych ilości spowoduje chwilowe przewodnienie, które organizm pozbędzie się poprzez produkcję moczu. Istotne jest także co pijemy. Czysta woda (gazowana lub niegazowana – nie ma to znaczenia) jest najlepsza w większości przypadków, jednak gdy doskwiera nam upał lub trenujemy powyżej godziny, warto zadbać o dostarczenie elektrolitów (a przede wszystkim sodu), które są tracone razem z potem. Wystarczy dosypać kilka szczypt soli himalajskiej do butelki z wodą, dodać miodu w celu uzupełnienia glukozy, a do smaku dodać soku z cytryny. Można także wykorzystać dobrej jakości (kupione w sklepie z suplementami, nie w sklepie spożywczym) napoje izotoniczne, które mają specjalnie skonstruowany i dobrany skład do wymagań organizmu człowieka.

Autor: Marcin Wielgosz

Dodaj komentarz