Suplementy diety

Suplement diety to produkt spożywczy, którego zadaniem jest uzupełnianie jadłospisu składnikami, których może brakować. Na opakowaniu każdego suplementu czytamy, że nie może on zastępować zrównoważonej diety i aktywnego stylu życia, a jedynie stanowić ich dopełnienie. Produkty tego typu nigdy nie powinny zastępować spożywania naturalnych źródeł substancji, które możemy w nich znaleźć, a każda decyzja o ich stosowaniu powinna mieć uzasadniony cel. Jest to szczególnie istotne w przypadku suplementów witaminowych i mineralnych, ponieważ niepotrzebne przyjmowanie ich naraża nas na nie tylko stratę pieniędzy, ale również możliwe ryzyko przedawkowania. O ile zbyt duże spożycie witaminy C może co najwyżej skończyć się biegunką, o tyle zbyt duża ilość żelaza czy przeciwutleniaczy spowoduje zwiększenie stresu oksydacyjnego, wapnia i witaminy D zwapnieniami w organach wewnętrznych, potasu niebezpiecznym obniżeniem ciśnienia, a witaminy A problemy ze skórą. Dlatego suplementować należy z rozwagą, najlepiej po konsultacji z lekarzem lub dietetykiem. Wyjątek stanowi witamina D3 w ilości 2000 JM, której poziom we krwi również warto kontrolować w badaniach laboratoryjnych.

Niejako oddzielną kategorię suplementów diety stanowią preparaty dla sportowców. Mają one w większości wspomagać wysiłek, budowę i regenerację tkanki mięśniowej, dodawać energii, a nawet pomagać w spalaniu tkanki tłuszczowej. Niestety wiele z tych substancji nie znalazło potwierdzenia swojego korzystnego działania w najnowszych badaniach naukowych, mimo to przez lata zdobyło dużą popularność. Mamy pewność co do działania zaledwie kilku suplementów, które przynoszą korzyść w sporcie, a są to: napoje, słodycze i żele sportowe (czyli źródła węglowodanów), preparaty elektrolitowe, odżywki z białka serwatkowego, kofeina, β-alanina, wodorowęglany, azotany z soku z buraka i kreatyna. Dlaczego tak niewiele, chociaż półki w sklepach uginają się od różnych specyfików? Ponieważ potencjalne działanie wielu z nich zostało oparte na ich teoretycznej fizjologii (m.in. L-karnityna), zbyt małej ilości badań (np. popularne HMB, którego pozytywnie działanie mocno zostało ostatnio podważone) lub po prostu są składową innych substancji (jak BCAA zawarte w białku).

Autor: Maciej Wielgosz

Odżywki białkowe Sok z buraków BCAA Kreatyna L-karnityna
    

Dodaj komentarz