Kreatyna

Na pewno znacie uczucie, kiedy biegniecie sprintem na tyle długo, że już nie możecie złapać oddechu, lub wtedy, gdy ciężar który podnosicie jest na granicy waszych możliwości. Właśnie w takich momentach pracujące mięśnie przechodzą w stan niedotlenienia i zmuszone są do korzystania z najłatwiejszych metod pozyskania energii, by obsłużyć tak duże zapotrzebowanie. Takim źródłem jest ATP – energia w czystej chemicznej postaci. Mięśnie wykorzystują ATP, które przez to bardzo szybko się kończy i niezbędne jest jego natychmiastowe uzupełnienie. Do tego właśnie wykorzystywany jest, produkowany z kreatyny, fosforan kreatyny, który dokonuje „recyklingu” pozostałości po ATP, odnawiając część jego zapasów w mięśniach. Dzięki temu częściej można powtarzać zrywy grając w piłkę nożną, więcej razy wykonywać biegi sprinterskie i powtórzenia interwałów, czy robić bardziej intensywne treningi na siłowni. Dodatkowo mniej zakwasimy mięśnie poprzez zmniejszone wytwarzanie kwasu mlekowego, dzięki temu opóźnimy zmęczenie. Fosforan kreatyny deponowany jest w mięśniach w czasie snu, dodatkowo wiążąc w nich wodę, co przekłada się na przyrost samej masy ciała, co później zamieniane jest na przyrost masy mięśniowej.

Nie jest to suplement dla każdego. Stosować mogą go osoby trenujące sporty, które wymagają szybkich, intensywnych ale krótkotrwałych ruchów, zrywów, sprintów, ćwiczeń siłowych, czyli treningi muszą odbywać się powyżej progu mleczanowego, wtedy ma to sens. Dodatkowo, powinno się wprowadzić schemat suplementacji preparatami kreatyny. Można zastosować w pierwszej fazie trwającej 4-5 dni, ładowanie kreatyną, w ilości 20-25 g/dzień, a następnie stosować fazę podtrzymania przez 5-6 tygodni, przyjmując 3-5 g/dzień. Następnie konieczna jest przerwa 2-3 tygodniowa, aby ponownie uwrażliwić na nią organizm. Dzienne dawki należy rozłożyć na dwie porcje, jedną na godzinę przed treningiem popijając wodą, a drugą na 20 min po treningu razem z napojem sportowym czy sokiem (powinien zawierać węglowodany). Jeżeli nie chcemy stosować fazy ładowania, można od razu przejść do fazy podtrzymania, co powinno również przynieść zadowalające efekty.

Kreatyna naturalnie występuje w mięsie, głównie czerwonym, lecz w ilościach niewystarczających do wywarcia wpływu na trening. W suplementach sprzedawana jest różnych formach chemicznych różniących się ceną i rzekomo przyswajalnością,     lecz w praktyce, nie ma to większego znaczenia, można stosować dowolny rodzaj.

Dodaj komentarz