Dieta samuraja

Jeżeli jakaś dieta zdobywa popularność, szybko pojawiają się jej modyfikacje. Dieta samuraja to styl odżywiania polegający na przestrzeganiu założeń paleo dodając do jadłospisu bezglutenowe zboża (ryż biały i proso, czyli kasza jaglana) i pseudozboża (gryka, komosa ryżowa i amarantus), najlepiej w jak najmniej przetworzonej formie i poddanych moczeniu, fermentacji lub kiełkowaniu w celu usunięcia kwasu fitynowego. Zachęca się również do obserwowania swojego organizmu, jego reakcji na dane pokarmy i do dostosowywania diety do własnych potrzeb, często również poprzez rozszerzenie jej w inne, normalnie nie zalecane produkty. Dzięki wyższej zawartości węglowodanów, dietę samuraja można uznać za “paleo dla sportowców” i zbliża ją to do klasycznych diet polecanych dla ogółu społeczeństwa.

Dieta samuraja będzie skutecznym sposobem odżywiania zarówno u osób trenujących siłowo, jak i wytrzymałościowo. Bywalcy siłowni skorzystają na wysokiej zawartości białka w diecie, ale także na węglowodanach niezbędnych do wytworzenia energii w beztlenowym wysiłku, jaki wykonują mięśnie. Węglowodany pozwolą na ograniczenie spalania białka na cele energetyczne i umożliwią pełną regenerację glikogenu, co zaowocuje możliwością wykonywania bardziej efektywnych treningów. Dieta samuraja świetnie sprawdzi się u wytrzymałościowców, zapewniając stałe uwalnianie węglowodanów ze skrobi dostępnej w produktach zbożowych, zapewni pełną regenerację glikogenu, a mniejsza ilość tłuszczu nie będzie tak mocno obciążać przewodu pokarmowego w czasie treningów. Również niewątpliwą zaletą dla każdego będzie większa różnorodność produktów i możliwych do wykonania dań.

Autor: Maciej Wielgosz