Dieta na redukcję tkanki tłuszczowej

Dieta redukcyjna jest specyficznym schematem żywieniowym, ukierunkowanym na zniwelowanie nadmiaru tkanki tłuszczowej oraz pozbycie się zbędnych kilogramów. Proces ten jest długotrwały i opiera się przede wszystkim na manipulacji własnym metabolizmem oraz przestrzeganiu pewnych zasad. Podstawą diety redukcyjnej jest określenie własnego zapotrzebowania kalorycznego. Dzięki wyliczonemu bilansowi będziemy pewni, że dostarczamy organizmowi tyle energii, ile jest mu aktualnie potrzebne. Kolejną sprawą jest systematyczne spożywanie posiłków w określonych odstępach czasu. W przypadku zorganizowanego planu żywieniowego, organizm nie dopuści do rozwoju katabolizmu. Proces ten był niejednokrotnie wspominany jako szkodliwy – efektem jego działalności jest rozpad tkanki mięśniowej oraz zwiększenie ilości tłuszczu. Przyjmuje się, że posiłki powinny być przyjmowane około 5 do nawet 7 razy dziennie co 3-4 godziny. Co więcej, metabolizm będzie na tyle pobudzony, że proces “spalania kalorii” zachowa swoiste kontinuum i będzie trwał przez większość czasu.

Dieta redukcyjna polega w głównej mierze na żonglowaniu kaloriami we własnym zapotrzebowaniu. Po określeniu niezbędnej ilości kalorii ważne jest “obcięcie” pewnej części z naszej dziennej porcji. Przykładowo, jeżeli dobowa dawka kalorii pochodząca z pokarmu wynosi 2800 kcal, to z tej sumy usuwamy około 100 do 200 kcal. Ilość ograniczonych kalorii jest uzależniona od efektów, jakie chcemy uzyskać. Jeżeli po spożyciu posiłku będziemy odczuwali wielki niedosyt, oznacza to, że wyrzucona ilość kalorii jest zbyt duża. Wyliczenie zapotrzebowania nie jest niczym trudnym – wystarczy skorzystać z gotowych kalkulatorów kalorii i określić podstawowe założenia programu, a resztą zajmie się sama aplikacja.

 

Pytania:

– Białko białku nierówne. Które najlepiej sprawdza się w diecie osoby trenującej?

Najlepiej spożywać białko, który zawiera pełny aminogram, czyli wszystkie aminokwasy. Takie białko jest zawarte tylko w mięsie i jajkach. Jednak dla uzupełnienia diety powinno się stosować również inne rodzaje produktów zawierające białko.

– Co sądzisz na temat jajek w diecie – czy naprawdę powinniśmy ustalać ich limity?

Jeśli chodzi o jajka to Amerykańscy naukowcy już dawno obalili, że nadmierne spożycie jajek podnosi poziom cholesterolu. Więc tego nie musimy się obawiać, jednak niektórzy na redukcji eliminują żółtka jaj ponieważ zawierają dużo tłuszczy.

– Jak Twoim zdaniem najlepiej radzić sobie z nadmiarem wody w organizmie?

Pierwszo należy udać zmienić dietę jak to nie pomoże to udać się na badania ponieważ każdy organizm jest inny. Najbardziej wodę w organizmie zatrzymuje sól.

– Jaka jest rola węglowodanów w diecie osoby regularnie trenującej? Czy rzeczywiście warto postawić na dietę nisko węglowodanową?

Powinno się spożywać głownie węglowodany o niskim indeksie glikemicznym, które są wolno uwalniane do krwiobiegu ale również proste w zależności od ułożenia makroskładników w diecie. Powoduje to wytworzenie energii na dłużej i nie magazynowanie ich w postaci tkanki tłuszczowej jeśli jest za duży bilans kaloryczny. Musimy jeść węglowodany jednak w odpowiedniej ilości co do wyznaczonego celu treningowego.

– Czy słyszałeś o diecie paleo? Czy Twoim zdaniem warto ją stosować?

Dieta paleo przede wszystkim eliminuje wszystko co jest przetworzone, czyli to co jest główną przyczyną chorób cywilizacyjnych. Jest ona dla wielu trudna do utrzymania, dlatego występują diety podobne jak np. dieta Zone, w której można jeść więcej różnorodnych produktów. Paleo jest dobrą dietą, ale nie dla każdego.

Autor: Maciej Wielgosz

Dodaj komentarz