BCAA

Aminokwasy rozgałęzione, czyli BCAA, do których zalicza się leucyna, izoleucyna i walina, to aminokwasy egzogenne wchodzące w skład białek. Oprócz podstawowej funkcji budulcowej, te trzy cząsteczki pełnią specjalną rolę – mogą być zapasowym źródłem glukozy dla pracujących w czasie treningu mięśni. Gdy zaczyna brakować cukru, organizm uwalnia z tkanki mięśniowej białko i przekształca te trzy aminokwasy tworząc glukozę. Tym samym dochodzi do rozpadu masy mięśniowej, zarówno w trakcie, jak i po ćwiczeniach. Właśnie na tym mechanizmie oparto zasadność suplementacji BCAA, którą zaleca się w dawce po 2-3 g przed i po treningu, zarówno w sportach siłowych, jak i wytrzymałościowych.

Coraz częściej mówi się o braku konieczności osobnej suplementacji aminokwasami rozgałęzionymi w przypadku wystarczającego spożycia białka. Leucyna, izoleucyna i walina wchodzą w skład każdego pełnowartościowego białka, a w procesie trawienia są uwalniane do krwiobiegu w formie wolnych aminokwasów. Dlatego wielu dietetyków zaleca jedynie spożycie białkowego posiłku przed i po treningu, który dostarczy BCAA bez dodatkowej konieczności wydawania pieniędzy na kosztowny suplement.

 

Dodaj komentarz